Richard Branson zegt: “train je mensen, zodat ze weg kunnen” en “train ze beter, zodat ze blijven”

Human Capital De ontwikkeling van het individu is bepalend voor het succes van het bedrijf. Wanneer de individuele medewerker weet waarin en hoe hij zich kan ontwikkelen kan hij meegroeien met het bedrijf. Van de werkgever vraagt dit aandacht voor het individu en het bespreekbaar maken van ambities en wensen van de medewerker. Persoonlijke ontwikkeling […]

Trends in agressie

Ik train al 25 jaar medewerkers van woningcorporaties in het preventief omgaan met agressie en signaleer daarin een aantal trends. 25 Jaar geleden mocht je het woord agressie niet noemen. Als daar sprake van was lag het altijd aan de corporatie of aan de specifieke medewerker. Als het als trainingsitem werd gezien dan werd er […]

Faalkosten: ruim ze op

Wake up call. Het leek allemaal zo duidelijk. De taak werd gedelegeerd. De leidinggevende deed zijn best, werkte hard en toch werd de achterstand alleen maar groter. Dan maar een paar mensen erbij. Veel activiteit maar de klant was nog altijd niet tevreden. Analyse De bedrijfstrainer bracht samen met de leidinggevende het proces in kaart. […]

Transitievergoeding

Transitievergoeding? Medewerkers mobiel. De medewerker van nu is modern. Als geen ander begrijpt hij of zij dat een baan niet voor het leven is en dat hij of zij zich moet scholen om aantrekkelijk op de arbeidsmarkt te blijven. Die oudere medewerker die niet meer aan het werk komt, is helaas vaak een medewerker die […]

Werkt het nieuwe werken

Het werd natuurlijk tijd om iets te doen aan al die lege werkplekken op kantoren. Vooral op de woensdag en de vrijdag hebben kantoren nogal eens een trieste aanblik. Als het geld dan even niet meer ruim voorradig aanwezig is, is een trend geboren: het nieuwe werken. Nieuw gedrag Het nieuwe werken vraagt nieuw gedrag. […]

Dominante leiders winnen zelden

Wilma Mansveld staat bekend om haar stalen leiderschap. Wanneer dominante leiders onder vuur komen te liggen, worden ze arroganter. Arrogantie leidt tot medewerkers die je willen zien vallen. Sterke leiders zijn prima, zo lang ze luisteren, af en toe een grapje maken en het vizier scherp houden. Wanneer je de indruk wekt het zelf allemaal […]

Teams ontwikkel je met krachtige feedback

Iedereen weet het: teamleden die elkaar feedback geven leveren vooruitgang, verbetering en ontwikkeling van bedrijven, teams en personen. Beter word je door terug te koppelen wat je goed doet en wat anders kan. Of dit gepland gebeurt of spontaan, altijd helpt het om de volgende keer je werk met meer resultaat af te ronden. Waarom […]

Succes train je met talent

Wat is je echte talent? In de zomermaanden analyseren en trainen we vaardigheden, gedrag en houding aan boord van zeilboten. We werken met teams van 3 tot 8 personen op 1 of meerdere boten. Al met het verdelen van taken en functies wordt duidelijk hoe mensen communiceren en zich profileren. Een boot is een bedrijf […]

Huurverhogingsbrieven 2.0

Huurverhogingsbrieven van 1,5 A4tje met bijlages zijn echt niet meer van deze tijd.. Een huurder wil weten wat zijn nieuwe bedrag per 1 juli wordt, of zijn automatische incasso wordt aangepast en in een enkel geval hoe hij bezwaar kan aantekenen.  Die huurverhogingsbrief kan makkelijk op een A4. Tijd besparen Veel corporaties kunnen de brief verbeteren. […]