2017 / 2018

Inschrijven? Klik op de gewenste trainingsdatum om u op te geven.

Assertiviteit 2,5 dagen: | 14 september, 12 oktober, 9 november ochtend 2017

Herken je het volgende? Geen nee kunnen zeggen … Je eigen mening niet de moeite waard vinden …Niemand voor het hoofd willen stoten …Je gevoel niet kunnen uiten …Niemand willen teleurstellen …

Doelgroep

Vind je het lastig te bereiken wat je wilt bereiken? Wil je meer voor jezelf opkomen en duidelijker je grenzen stellen? Je wilt meer plezier in je werk hebben.

Resultaten

  • Je geeft duidelijk en vol zelfvertrouwen aan wat je wel wilt en wat je niet wilt
  • Je voert met plezier je werkzaamheden uit
  • Je hebt invloed op je eigen functioneren

Programma

  • Inzicht in je eigen gedrag en denkpatronen
  • Effectief en overtuigend communiceren
  • Zelfvertrouwen opbouwen en uitdragen
  • Assertiviteit, onderdanigheid of agressiviteit
  • Opkomen voor je eigen belang en dat van de ander
  • Bewust inzetten van lichaamstaal

Werkwijze

In een kleine groep van maximaal acht mensen krijg je inzicht in jouw gedrag en het gedrag van de ander. In oefeningen maken we je het makkelijk om te werken aan jouw verbeterpunten. We laten je ervaren waar je sterke punten liggen en hoe je van daaruit meer voor jezelf kunt opkomen en de situatie meer naar je eigen hand kunt zetten. In tussentijdse opdrachten geven we oefeningen mee waarmee je ook situaties in je eigen praktijk aan kunt pakken.

Duur

2,5 dagen

Prijs

€ 1155,– 0% BTW en inclusief verzorging

Beinvloeden op eigen kracht 2 dagen: | 5 september en 3 oktober 2017

Het is niet altijd makkelijk anderen te overtuigen. Er zijn mensen die je op een of andere manier altijd irriteren. Tegen sommigen kan je absoluut geen nee zeggen. Je bent best tevreden met jezelf, toch geeft die ene collega je altijd een ongemakkelijk gevoel.

Je wilt draagvlak creëren voor jouw plannen en ideeën. De sleutel tot succes…. ben je zelf! Je vergroot je zelfkennis met het MDI gedragsprofiel en kunt met die kennis je sterke punten beter inzetten en je verbeterpunten concreet aanpakken.

Doelgroep

Mensen die meer invloed willen uitoefenen in de contacten met klanten, collega’s en externe partijen. Mensen die meer resultaat willen halen uit gesprekken met anderen en hen willen kunnen overtuigen. Iedereen die zich wil ontwikkelen in persoonlijke vaardigheden.

Resultaten

  • Je hebt inzicht in je persoonlijke voorkeursgedrag en de wisselwerking ervan met andere gedragsstijlen.
  • Je kent verschillende beïnvloedingsstijlen.
  • Je weet welke stijlen passen bij je voorkeursgedrag en welke je meer moeite kosten.
  • Je hebt geoefend met het toepassen van de verschillende beïnvloedingsvaardigheden.
  • Je kan effectief beïnvloeden.

Programma

  • Jouw MDI gedragsprofiel en de wisselwerking ervan met verschillende gedragsstijlen.
  • Verschillende beïnvloedingsstijlen en jouw voorkeursgedragsstijl.
  • Verbaal en non-verbaal beïnvloeden.
  • Bepalen van een passende beïnvloedingsstrategie.
  • Oefenen in het toepassen van de verschillende beïnvloedingsstijlen.
  • Beïnvloeden in onderhandelings- of conflictsituaties.

Werkwijze

Het geautomatiseerde MDI gedragsprofiel geeft je direct en concreet inzicht in je eigen voorkeursgedragsstijl met de bijbehorende kwaliteiten en valkuilen. Voorafgaand aan de traning maak je deze op de website. De trainer bespreekt het profiel telefonisch met je door. Daarna verdiep jij je er zelf in en krijg je een aantal voorbereidende opdrachten. In de training gaat het profiel nog meer voor je spreken omdat je veel uitwisselt met je mede cursisten.

In verschillende oefeningen, opdrachten en rollenspellen ervaar je de kracht van de verschillende beïnvloedingsstijlen. Je ervaart hoe jouw eigen voorkeursgedrag je helpt of belemmert bij het toepassen van de verschillende beïnvloedingsstijlen en- strategieën.

Door de brede groepssamenstelling van manager tot wijkbeheerder ervaar je ook tijdens de training de grote verschillen in menselijk gedrag en hoe je daar effectief mee om kunt gaan.

Duur

2 dagen

Prijs

€ 880,– per persoon voor de training, 0% BTW en MDI gedragsprofiel € 265,– per persoon, excl. 21% BTW

Communiceren met kracht en overtuiging 3 dagen:| 12 september, 10 oktober en 7 november 2017

We doen het de hele dag en toch gaat het niet altijd even soepel: communiceren. Je boodschap komt anders over dan bedoeld. De blik die je collega geeft, wordt door de klant verkeerd opgevat. Belangrijke informatie wordt niet op tafel gelegd. Iemand wordt niet aangesproken op zijn ongewenste gedrag. Slechts enkele voorbeelden waarin communicatie niet optimaal verloopt.

De oorzaak hiervoor ligt soms in onvoldoende beheersing van communicatieve vaardigheden. Veel vaker ligt deze een laagje dieper: je gewoonten en overtuigingen.

Doelgroep

Een ieder die met meer gemak en plezier wil communiceren. Ook in voor hen uitdagende situaties.

Resultaten

  • Je bent je bewust van jouw kwaliteiten en belemmeringen in je communicatie
  • Je neemt je eigen verantwoordelijkheid in de communicatie met anderen
  • Je bereikt je doelen in je contacten met anderen makkelijker, sneller en met minder energie
  • De samenwerking met je klanten, je collega’s en/of leidinggevende verbetert
  • Je kunt makkelijker omgaan met conflicten en voor jou lastige gesprekken

Programma

Dag 1:   De vaardigheden
De basiskennis en -vaardigheden voor een effectieve communicatie. De theorie maak je je eigen door middel van verschillende communicatieoefeningen.

  • Communicatiemodel en communicatievaardigheden
  • Verbale en non-verbale communicatie
  • Gespreksdoel bepalen en sturen in een gesprek
  • Structureren van een gesprek
  • Luisteren, samenvatten en doorvragen (LSD)
  • Feedback geven en ontvangen

Dag 2: Hoe communiceer ik?
Waarom lukt het niet altijd om de basisvaardigheden en -kennis van dag 1 effectief in te zetten in je communicatie? De volgende onderwerpen komen aan bod:

  • Gedrag beïnvloedt gedrag
  • Non-verbale communicatie herkennen, benoemen en bewust inzetten
  • Inleven in de gesprekspartner
  • Omgaan met emoties
  • Jouw persoonlijke communicatiestijl: Kwaliteiten en valkuilen
  • Persoonlijke belemmeringen bij effectief communiceren

Dag 3: Bewust communiceren
Oefenen met een trainingsacteur met zelf ingebrachte casuïstiek. De oefeningen hangen samen met de op de eerste dag geformuleerde leerdoelen. Mogelijke onderwerpen zijn:

  • Omgaan met emoties in een gesprek
  • Aanspreken op ongewenst gedrag
  • Nee verkopen
  • Omgaan met een conflict

Werkwijze

In deze training leer je de basis van effectieve communicatie met de daarbij behorende vaardigheden. Je brengt je eigen communicatiestijl in kaart. Samen met de trainer en de andere deelnemers ga je na welke kwaliteiten, gewoonten en belemmeringen deze stijl met zich meebrengt. En wat houdt je tegen om effectief te communiceren? Op basis daarvan bepaal je wat jij nodig hebt om je leerdoel te bereiken.

Communiceren leer je door te doen. Daarom train je je vaardigheden in verschillende communicatieoefeningen  en in oefening met een trainingsacteur. Hierbij breng je zelf praktijksituaties in, zodat hetgeen je leert makkelijk te vertalen is naar jouw dagelijkse praktijk. In de tussenliggende periodes experimenteer je vervolgens in die dagelijkse praktijk met het geleerde.

De training vraagt je bloot te geven. Je zult met een open blik naar jezelf kijken. Je oefent zelf veel en ontvangt hierop directe feedback van de trainer en de andere deelnemers. Dit gebeurt uiteraard in een sfeer van vertrouwen.

Duur

3 dagen

Prijs

€ 1.430,– 0% btw en inclusief verzorging

Creatief denken en doen 1 dag: | 2 november 2017

Niet het geijkte pad, maar iets nieuws. Fris in je hoofd en zo maar iets anders. Eens echt nadenken over nieuw beleid. Een beleidstekst op een heel andere manier. Een ander plan van aanpak in het wijkbeheer. Nieuwe manieren in klantgericht werken. Misschien wil je wel een heel andere brief schrijven. Iedereen kan creatief zijn. Je kan bewust werken met creativiteit.

Doelgroep

Managers en medewerkers die fris willen kijken naar nieuw beleid, nieuwe producten en teksten. Mensen die in eigen cases buiten de eigen kaders willen denken. Mensen die grenzen in analytische oplossingen ervaren en daar door heen willen breken.

Resultaten

  • Je kent methoden om creatief te zijn
  • Je kan creativiteit in je werk toepassen
  • Je bent verbaasd over je eigen denkkracht

Programma

  • De werking van het brein
  • Waarnemen en het herkennen van patronen
  • Het geheugen en het werken met voorstellingen
  • Associaties en gekleide associaties
  • Het gemak van abstraherend denken
  • De verbeelding
  • Creatief zijn in je dagelijkse werk

Werkwijze

Je bent gestructureerd bezig creatief te zijn. Door het doen van provocerende oefeningen is iedereen in staat om uit de bekende structuren te stappen en creatief te zijn. Door vele oefeningen met een ogenschijnlijk los karakter ben je in staat om verschillende denkwerelden met elkaar te combineren en vandaar met nieuwe ideeën te komen. De door de deelnemers ingebrachte cases gebruiken we als voorbeelden om doorbraken te forceren.

Duur

1 dag

Prijs

€412,50 per persoon, 0% BTW en inclusief verzorging

Gelijk hebben of gelijk krijgen 1 dag: | 19 september 2017

In een vergadering je collega’s winnen voor jouw standpunt? De bewonerscommissie overtuigen van de juistheid en noodzaak van je plannen? Als ondernemingsraadslid effectief opkomen voor je achterban? Of wil je gewoonweg meedoen in de discussies die gevoerd worden tijdens de lunchpauze?

Je hoeft geen geboren debater te zijn om anderen te winnen voor jouw visie en ideeën. In deze training leer je alle do’s en dont’s om succesvol te discussiëren en argumenteren.

Doelgroep

Iedereen die sterker wil argumenteren in discussies en vergaderingen. Iedereen die leidinggevenden, collega’s of klanten wil winnen voor zijn visie of ideeën.

Resultaten

  • Je overtuigt anderen makkelijker van jouw standpunt
  • Je brengt je standpunt helder en bondig over de bühne
  • Je kiest je argumenten bewust
  • Je brengt je argumenten goed onderbouwd
  • Je speelt effectief in op hetgeen de ander zegt en doet
  • Je non-verbale communicatie versterkt je argumentatie

Programma

Voorafgaand aan of uit de evaluatie van de oefeningen komen de volgende onderwerpen aan de orde:

  • Eigenschappen van een goede debater
  • Bepaal je standpunt, kies je argumenten en onderbouw ze
  • Drogredenen: hoe voorkom je ze en hoe reageer je op die van een ander?
  • De opbouw van je argumentatie
  • Wie heb je voor je en wat verwachten zij?
  • Overtuigingskracht: inhoud én presentatie
  • Eigen argumenten versterken en argumenten van de ander afzwakken
  • Vragen stellen, luisteren, samenvatten en inspelen op het verhaal van de ander
  • Gouden regels voor goed argumenteren

Werkwijze

Het 1-daagse programma bestaat vooral uit debatoefeningen naar aanleiding van prikkelende en actuele stellingen. Je leert dus al doende debatteren. In de oefeningen ervaar je wat werkt en wat niet. Vervolgens wordt uit de evaluatie duidelijk waarom je de ander wel of niet overtuigt. Je krijgt feedback op de inhoud van je argumentatie, maar zeker ook op je non-verbale presentatie van jouw argumenten.

Duur

1 dag

Prijs

€440,– per persoon, 0% BTW en inclusief verzorging

Hoe verkoop ik ‘Nee’ 1 dag: |21 september 2017

Niemand wil “Nee” te horen krijgen. “Mijn buren krijgen wel een nieuwe badkamer.” Medewerkers die “Nee” moeten zeggen tegen bewoners hebben er vaak grote moeite mee. “Helaas denk ik dat u op dit moment waarschijnlijk nog niet voor een nieuwe woning in aanmerking komt.” Met de juiste techniek heb je meer zekerheid en houvast in deze gesprekken. “Voor een oplossing moet u echt zelf in gesprek met de buren.” De klant gaat de boodschap nooit leuk vinden, maar weet er wel begrip voor op te brengen.

Doelgroep

Verhuurmakelaars, vastgoedbeheerders, medewerkers klantencontacten, opzichters, wijkbeheerders, incasso medewerkers en huismeesters.

Resultaten

  • Je leert ‘nee’-boodschappen duidelijk over te brengen
  • Je kunt de emotie van de klant opvangen
  • Je voorkomt dat uw ‘nee’-verkoopgesprekken escaleren in agressie-incidenten

Programma

  • Structuur van het ‘nee’-verkoopgesprek
  • Valkuilen in het brengen van een teleurstellende boodschap
  • Inleven in de situatie van de ander
  • Opvangen van emoties
  • De kracht van non-verbale communicatie
  • Oefenen met een trainingsacteur

Werkwijze

Nee verkopen betekent dat de klant jouw teleurstellende boodschap accepteert.  Jouw duidelijkheid is positief. Je leert hoe je je goed kan inleven in de klant en daarmee zijn acceptatie verkrijgt. De klant voelt zich door jou begrepen. Je leert hoe je de klant duidelijk maakt dat jij alles  voor hem wil doen, maar helaas niet zijn  specifieke vraag positief beantwoorden. De klant ervaart dat jij er voor hem bent. Met een acteur oefen je het in de huid van een klant kruipen, hem te begrijpen, echt naar hem te luisteren. In deze oefeningen krijg je persoonlijke feedback op hoe jij deze gesprekken makkelijker voor jezelf kan maken.

Duur

1 dag

Prijs

€ 495,– per persoon, 0% BTW en inclusief verzorging

Kort en krachtig vergaderen 1 dag: | 4 oktober 2017

Overleg is nodig, maar vaak is het rendement van bijeenkomsten te gering. Vergaderingen zijn dan niet langer productief, maar leiden ertoe dat het werk niet op tijd af is. Als vergaderingen korter duren, op gestructureerde wijze verlopen en gericht zijn op resultaten, dan levert dat een enorme besparing op. Voor de deelnemers en voor de organisaties.

Doelgroep

Iedereen die met  regelmaat zakelijk overleg voert.

Resultaten

  • Je levert een professionele inbreng
  • Je stelt je actief op in vergaderingen
  • Je weet op een overtuigende wijze te argumenteren op ingebrachte standpunten
  • Je kent de spelregels van vergaderen
  • Je kent het belang van samenwerken en weet dit toe te passen.

Programma

  • Spelregels voor vergaderen
  • Formuleren / verwoorden van standpunten
  • Overtuigend argumenteren
  • Besluitvormingsprocessen
  • Beïnvloedingsstijlen en tactieken
  • Eigen gedrag tijdens de vergaderingen
  • Actielijst maken

Werkwijze

Het programma voeren we uit in vele korte vergaderoefeningen. Met korte theoretische inleidingen starten we de oefening. Je krijgt daarna feedback op je deelname. Waar mogelijk verwerken we de door jou ingebrachte vragen in de oefeningen.

Duur

1 dag

Prijs

€ 440,– per persoon, 0% BTW en inclusief verzorging

Omgaan met agressie 1 dag | 1 november 2017

Iedere medewerker herinnert zich wel een situatie waar een meningsverschil uit de hand had kunnen lopen of is geëscaleerd. Door de drukte van de dag wordt er vaak niet lang bij stil gestaan en geaccepteerd dat agressieve uitingen van bewoners bij het werk horen.  Maar is dat waar?

Welke vaardigheden kun je zelf inzetten om agressie incidenten te de-escaleren? Waar ligt jouw persoonlijke grens? Tot hoe ver mag iemand gaan? En niet te vergeten hoe geef je aan dat  een grens is bereikt?

Doelgroep

Medewerkers die regelmatig contact hebben met klanten en nog niet eerder een agressietraining gevolgd hebben.

Resultaten

  • Je kent en herkent de verschillende vormen van agressie.
  • Je weet hoe je een agressie incident kan de-escaleren.
  • Je weet wat jouw persoonlijke grens is en hoe je deze kunt bewaken.
  • Je bent je bewust van het effect van non-verbale communicatie

Programma

  • Wat is agressie?
  • De eerste indruk: waarnemen en interpreteren
  • Gedrag beïnvloedt gedrag
  • Frustratieagressie en instrumentele agressie
  • Nee verkopen: escalatie voorkomen
  • Grenzen bepalen en overtuigend aangeven

Werkwijze

In het eerste deel worden de verschillende vormen van agressie toegelicht. In communicatieoefeningen word je je bewust van je eigen gedrag en wat het effect daarvan is op een ander. Gedurende de hele dag oefen je in verschillende situaties met een trainingsacteur. Bij voorkeur zijn die situaties afkomstig uit jouw praktijk. Je leert door zelf te ervaren waar je eigen grens ligt en hoe je deze overtuigend kunt aangeven.

Duur

1 dag

Prijs

€ 495,– per persoon, € 1870,– per dag incompany, 0% BTW en inclusief verzorging

Onderhandelen

Welk belang heb jij eigenlijk en wat is het belang van de ander? Wil je winnen of geloof je meer in het resultaat voor de lange termijn. Is het een spel of gaat het om de knikkers? Waarom heb je bij sommige mensen het gevoel dat je toch aan het kortste eind hebt getrokken?

Doelgroep

Iedereen die regelmatig onderhandelt en zijn resultaat wil verbeteren.

Resultaten

  • Je kent de kernbegrippen van het onderhandelen
  • Je weet hoe je de  verschillende fasen in het onderhandelingsproces kunt gebruiken
  • Je beheerst verschillende onderhandelingstactieken
  • Je weet hoe je je als onderhandelingspartner moet presenteren

Programma

  • Kernbegrippen in het onderhandelen
  • De verschillende fases in het onderhandelproces
  • Zichtbaar maken van de onderhandelingsbelangen
  • Kiezen van een tactiek
  • Onderhandelen met meerdere belanghebbenden
  • Overtuigend onderhandelen

Werkwijze

Onderhandelen leer je door te doen. De hele dag doe je individueel, in duo’s en in groepen onderhandelingsoefeningen. In het resultaat wordt zichtbaar waar je goed in bent en wat je kunt verbeteren. In de feedback op de oefening wordt het onderhandelingsproces zichtbaar en de sterkte en de zwakte van de verschillende onderhandelaars.

Duur

1 dag

Prijs

€ 440,– per persoon, 0% btw en inclusief verzorging

Online profileren | 23 november

We schrijven wat af met z’n allen. Van een nieuwsbrief tot een eenvoudig emailbericht. Van een nieuwsbericht voor sociale media tot een informatief artikel voor de website. Iedere vorm van communicatie, ook online teksten, zijn contactmomenten met onze lezers. Waar moet je op letten bij het online profileren en wat zeggen onze teksten eigenlijk over ons?

Resultaten

  • Je hebt kennis van sociale media
  • Je bent in staat kort en bondig te formuleren.
  • Je laat zien waarin jij en/of de organisatie uitblinkt .
  • Je verbindt door het schrijven van teksten die de SUCCES- formule bevatten.
  • Je kent het belang van het juiste plaatje bij de juiste woorden.

Doelgroep

Iedereen die meer wilt weten over online profileren en teksten schrijven voor het web.

Programma

Het op aantrekkelijke wijze schrijven, redigeren en plaatsen van korte berichten, webteksten en andere content. Na uitleg over redactievaardigheden en het uitdenken van succesvolle content strategie, ga je zelf aan de slag. De toekomst is nu!

Duur

1 dag

Kosten

€ 290 per persoon all-in inclusief verzorging.

Persoonlijk leiderschap: werk vanuit je drijfveren | 2 oktober tot donderdag 5 oktober / 18 tot en met 21 november

Iedere dag start je met veel energie en ook als je thuis komt heb je je programma. Voortdurend ben je op zoek naar je psychische en fysieke grenzen. Je zit boordevol ambitie en ziet overal kansen. De limiet ben je zelf. Wat wil je de komende jaren bereiken en waar ligt je grote kracht. Stop je alle energie in je organisatie en je medewerkers of werk je ook aan jezelf.

Resultaten

  • Je kent je eigen drijfveren en weet hoe je daar teams mee kan bouwen.
  • Je hebt inzicht in je eigen gedrag en weet hoe je anderen daarmee effectief kan beïnvloeden.
  • Je hebt een duidelijke visie op de ontwikkeling van je organisatie en jouw rol daarin.
  • Je kent je persoonlijke sterktes en zwaktes en weet hoe je persoonlijk kan groeien.
  • Je kent je mentale en fysieke grenzen.

Doelgroep

Je bent een sterke persoonlijkheid die een mooi carrière pad heeft doorlopen en weet hoe je een  persoonlijk doel moet bereiken. Je wilt het beste uit jezelf en uit anderen halen. Je bent boven de 40 en denkt na over wat je de komende jaren wilt bereiken. In 4 dagen wil je jouw inzichten delen en ben je bereid feedback van de anderen te ontvangen.

Methode

5 Directeuren/managers en een trainer verblijven 4 dagen met elkaar in een huis met ieder een eigen slaapkamer . Ze werken daar met elkaar aan de versterking van het persoonlijk leiderschap. De training van persoonlijke vaardigheden en inzicht in de eigen ontwikkeling wisselen we af met fietsen en wandelen in de bergen. Het van 8.00 uur tot 22.00 uur met elkaar ondernemen van activiteiten is een nadrukkelijk onderdeel van het programma waarmee de onderlinge relaties worden uitgediept en een sterke onderlinge verbinding ontstaat.

Per dag is er een wandeling en een fietstocht van elk 1,5 uur en 3 workshops. Tijdens de wandeling voer je een intensief gesprek. Gedurende de fietstocht ben je alleen met je overpeinzingen en tijdens de workshops is er veel onderlinge interactie.

Voor de start van de training heeft iedere deelnemer een persoonlijk intakegesprek om de leerdoelen te bespreken.

Programma

In de voorbereiding op de training maakt een ieder het profiel Persoonlijke Stijl en Motivatie van Success Insights. De deelnemers krijgen hiermee een inzicht in hun persoonlijke drijfveren, gedragspatronen en invloed op anderen. Tijdens de trainingsdagen kunnen de profielen worden gebruikt om elkaar meer inzicht en verdieping te geven.

Drijfveren. Waar word je gelukkig van en krijg je energie van. Hoe weet je dit in te zetten, hoe kan je het versterken, wat betekent het voor je team? Wat doe je met drijfveren van een ander, welke vragen stel je? Hoe ontwikkel je een krachtig en dynamisch team?

Je geeft een presentatie over je bedrijf en jouw visie op de ontwikkeling ervan. Wat zijn de kansen en bedreigingen en hoe zie jij jouw rol in de ontwikkeling van je bedrijf en team. Wat zijn je keuzes en belemmeringen in het dagelijks functioneren.

Gedrag en gedragspatronen.  Je traint je in het herkennen van gedrag van anderen. Je kent je eigen sterktes en zwaktes en zet je gedrag effectief in. Hoe communiceer je en waar kan je je versterken om te bereiken wat je wilt bereiken. Wat doe je met je kwaliteiten en hoe voorkom je je valkuilen.

Persoonlijke ontwikkeling. Ieder maakt zijn persoonlijk ontwikkelplan en deelt dat met de ander. Je weet wat jijzelf wilt bereiken en wat de ander wil bereiken. Hoe spreek je de ander aan om het beste uit zichzelf te halen.

De dag start met een wandeling van 1,5 uur  in tweetallen met een opdracht.  De wandeling stelt je in staat goede vragen te stellen en je te verdiepen in de ander. De antwoorden geven je nieuwe inzichten.

In de tweede helft van de middag fietsen we 1, 5 uur. Even alleen met je eigen gedachten kom je in beweging en maak je nieuwe plannen.

Trainer

Dirk Jan Verdoorn verzorgt sinds 1989 trainingen persoonlijke ontwikkeling en management- en communicatietrainingen. In groepen en individueel, aan bedrijven en teams aan alle niveaus van Raden van Commissarissen tot medewerkers. In branches van industrieel tot dienstverlenend en profit tot non-profit. 

Dirk Jan wordt gemotiveerd door mensen succes en plezier in hun werk te laten ervaren.

Verblijf

De verblijfplaats bevindt zich afhankelijk van uw keuze in Oostenrijk, Limburg of op Vlieland

Kosten

De kosten voor de training bedragen € 2.900,-  inclusief verblijfskosten. 

Datum

Oostenrijk  Maandag 2 oktober tot donderdag 5 oktober 2017. 

Oostenrijk  Zaterdag 18 t/m dinsdag 21 november

Limburg Maandag 11 t/m donderdag 14 december

Vlieland Dinsdag 9 t/12 vrijdag 12 januari 2018

Limburg Zondag 4 t/m woensdag 7 februari 2018

Vlieland  Maandag 26 t/m donderdag 29 maart 2018

Incompany

Dit training is ook zeer geschikt om met het gehele management- en of directieteam te doen in veranderingsprojecten.

Praktisch leidinggeven 2 dagen: |14 en 28 november 2017

Je beste resultaat behaal je door medewerkers te laten doen waar ze goed in zijn en wat ze leuk vinden. Luisteren naar je medewerkers en dat vertalen naar wat jij moet bereiken, is de kern van goed leiderschap.

Doelgroep

Leidinggevenden die het beste uit zichzelf en hun medewerkers willen halen.

Resultaten

  • Je kunt effectief leidinggeven
  • Je kunt motiverend communiceren
  • Je weet hoe je een motiverend team kunt ontwikkelen
  • Je weet verschillende stijlen van leiding geven in te zetten

Programma

  • Leidinggeven: brandjes blussen, bi-laatjes of teamontwikkeling
  • Situationeel leidinggeven
  • Inzicht in je eigen voorkeursstijl(en)
  • Afstemmen van je stijl van leidinggeven op je medewerkers
  • Oefenen met een acteur in het situationeel leidinggeven

Werkwijze

De theorie van Situationeel leidinggeven pas je steeds direct toe op je eigen praktijksituatie. Dit doe je  door te achterhalen welke leidinggevende stijl je  voorkeur heeft en in welke mate deze stijl effectief is voor je medewerkers. In de training, maar ook in de tussentijdse opdracht breng je  de competentieniveaus van je medewerkers in kaart. Met een acteur oefen je motiverende gespreksstijlen.

Duur

2 dagen

Prijs

€ 935,– per persoon, 0% BTW en inclusief verzorging

Reparatieverzoeken 2 dagen | 25 september en 9 oktober 2017

Een bewoner wil dat een reparatieverzoek in één keer, zo snel mogelijk en goed wordt afgehandeld. Jij, de medewerker, moet daarom snel tot de kern van het probleem komen. Om dit goed en snel te kunnen doen heb je communicatieve vaardigheden en technisch inzicht nodig.

Doelgroep

Medewerkers die reparatieverzoeken aannemen, deze verwerken en dit communiceren met de uitvoerende partij.

Resultaten

  • Je staat de klant op klantvriendelijke en effectieve wijze te woord
  • Op basis van technisch inzicht kan je goed en snel tot de kern van het reparatieverzoek komen
  • Je bespaart tijd en geld en verhoogt de klanttevredenheid door snel en goed de situatie te analyseren en de werkopdracht te formuleren
  • Je draagt zorg voor de juiste verwerking van een reparatieverzoek

Programma

  • Technische kennis achter de meest gemelde reparatieverzoeken
  • Verwerken van reparatieverzoeken
  • Maken van een reparatiebon met een tijdinschatting
  • Luisteren, Samenvatten, Doorvragen
  • Afspraken maken

Werkwijze

Deze uiterst praktische training wordt verzorgd door twee trainers: een bouwtechnische trainer en een communicatietrainer.
De techniektrainer geeft inzicht in de techniek achter de meest gemelde reparatieverzoeken. Deze technische kennis licht hij toe met behulp van tekeningen en foto’s uit het digitale Technisch Handboek. Daarnaast krijg je de verschillende materialen en onderdelen in handen, zoals kranen, sloten en afvoeren.
De deelnemers passen hun nieuwe technische kennis vervolgens direct toe in communicatieoefeningen en praktijksimulaties. De communicatietrainer begeleidt deze oefeningen, evalueert ze en geeft, waar nodig, theoretische uitleg.

Duur

2 dagen

Prijs

€ 979,– per persoon, 0% BTW en inclusief verzorging

Schrijven van beleidsnotities 2 dagen: | 7 september en 5 oktober 2017

Weet welke beleidskeuze je adviseert. Maar hoe zet je jouw argumentatie bondig en overtuigend op papier? Hoe bouw je je notitie op, zodat iedere lezer uit de doelgroep snel de stukken vindt die voor hem belangrijk zijn? En hanteer je een plezierige schrijfstijl die boeit en uitnodigt tot verder lezen?

Doelgroep

Iedereen die binnen zijn functie beleidsnotities schrijft.

Resultaten

  • Je schrijft overtuigende beleidsnotities waarbij jouw schrijfstijl aanspoort tot lezen
  • Je beleidsnotities zijn gestructureerd en logisch opgebouwd

Programma

In de training leer je beleidsteksten schrijven volgens het 7-stappenplan:

  • Bepaal je uitgangspunten: weet welke vraag je beantwoordt ·
  • Selecteer de structuur
  • Schrijf het concept
  • Verduidelijk de hoofdlijn in de tekst
  • Versterk de argumentatie
  • Verbeter het taalgebruik
  • Werk je tekst af: voorwoord, inhoudsopgave en bijlagen

Werkwijze

De training gaat uit van jouw praktijk. Voorafgaand aan de training stuur je zelfgeschreven beleidsteksten naar de trainer. In de loop van de trainingsdagen train je jouw schrijfvaardigheden door je eigen teksten en die van de andere deelnemers te evalueren en te herschrijven. De theorie legt de trainer uit aan de hand van verschillende tekstvoorbeelden van de deelnemers.

Duur

2 dagen

Prijs

€ 880,– per persoon, 0% BTW en inclusief verzorging

Teamontwikkeling en teamwork

Ieder team is uniek en kent zijn eigen rolverdeling. Maar wat is eigenlijk het doel van het team en hoe duidelijk is de taakverdeling. En de communicatie, loopt die eigenlijk wel lekker. Je team ontwikkelen doe je door voortdurend te sturen en te evalueren op doelen, taken en communicatie

Doelgroep

Individuele medewerkers, teams, afdelingen en organisaties die willen groeien in of met een team.

Resultaten

  • Je kent je eigen rol en weet hoe je die in het team moet gebruiken
  • Je kent de kritische succesfactoren van teamontwikkeling.
  • Je herkent de kwaliteiten en valkuilen van collega’s.
  • Je hebt vaardigheden getraind die onderlinge communicatie bevorderen

Programma

  • Focus creëren en het team doelgericht houden
  • Teamrollen en het functioneren als team
  • Kwaliteiten en valkuilen in samenwerken
  • Communicatie in en met een team
  • Evaluatie als start voor ontwikkeling

Werkwijze

Met een zeilboot als metafoor werken we aan teamontwikkeling. Op de eerste dag doen we verschillende oefeningen om zicht te krijgen op het teamdoel en van daaruit taken en rollen te benoemen waarmee  we het doel realiseren. In feedback op de onderlinge communicatie laten we zien hoe je jezelf en anderen kunt verbeteren. De tweede dag werken we aan teamontwikkeling in de praktijk aan boord van een zeilboot.

Duur

2 dagen

Prijs

€ 990,– per persoon, 0% btw  en inclusief verzorging

Techniek voor niet- bouwkundigen | 31 oktober en 13 november

“Dat ene dingetje, u weet wel, daar rechts boven bij het raam.”
Vind je het soms ook zo lastig om te achterhalen waar de klant het over heeft? Of voel je je onzeker in je communicatie met de vakmannen en aannemers? Deze training geeft je technisch inzicht bij de meest voorkomende reparatieverzoeken.

Doelgroep

Niet- bouwkundig geschoolde medewerkers die te maken krijgen met techniek in hun functie.

Resultaten

  • Je doorloopt een woning op een systematische wijze tijdens een inspectie
  • Je achterhaalt de kern van het reparatieverzoek
  • Je stuurt de juiste vakman naar de klus met de juiste materialen
  • Je bent zelfverzekerder in het afhandelen van reparatieverzoeken en durft meer door te vragen
  • Je formuleert het juiste reparatieverzoek kort en bondig op de opdrachtbon
  • Je kunt onderdelen van de woning en ZAV’s beoordelen op hun technische staat

Programma

  • Technische kennis van de belangrijkste onderdelen in een woning: Riolering en afvoeren, leidingen en kranen, elektra, verwarming, daken, keuken, hang- en sluitwerk, deuren en kozijnen, mechanische ventilatie en isolate
  • Hoe beoordeel je deze onderdelen op de technische staat
  • Technische kennis van veel voorkomende ZAV’s
  • Het systematisch doorlopen van de woning tijdens een inspectie
  • Zelf inspecteren van een mutatiewoning

Werkwijze

Je leert de technische basis van de belangrijkste onderdelen en installaties in een woning. Wanneer is iets in technisch en goede staat? En waar let je op bij de beoordeling van een ZAV?

De leidraad van de training zijn foto’s en het Technisch Handboek, dat gebaseerd is op de 200 meest gemelde reparatieverzoeken. De trainer legt de techniek uit achter de belangrijkste onderdelen van een woning. Je krijgt de bijbehorende materialen zelf in handen, wat techniek visueel en concreet maakt.

Je maakt je de inspectiesystematiek eigen door zelf twee mutatiewoningen te inspecteren tijdens de training.

Duur

2 dagen

Prijs

€ 759,– per persoon, 0% BTW en inclusief verzorging

Timemanagement 1 dag: | 23 november 2017

Voor de dag, week of maand heb je voornemens en plannen op je to do list staan. Op de een of andere manier wordt die lijst maar niet korter. Soms levert je dat een gevoel van stress op en als je pech hebt lig je er ook wel eens wakker

Doelgroep

Managers en medewerkers die grip willen krijgen op de tijd.

Resultaten

  • Je leert prioriteiten bepalen en deze te bewaken
  • Je weet wat jouw valkuilen zijn en wat de effecten daarvan zijn
  • Je haalt meer rendement uit de beschikbare tijd
  • Je hebt een meer ontspannen gevoel door weer grip te krijgen op jouw tijd

Programma

  • Timemanagement: een attitude- of een planningsprobleem?
  • Wat zijn prioriteiten en hoe bewaak je die prioriteiten?
  • Analyse van jouw tijdsbesteding: waar liggen je kansen?
  • Realistisch plannen
  • Prioriteiten communiceren aan anderen
  • Ondernemen van de juiste activiteiten

Werkwijze

Voorafgaand aan de training houd je een logboek bij van de dagelijkse werkzaamheden. Het logboek is het uitgangspunt van de training. Aan de hand daarvan doe je in de training namelijk verschillende oefeningen en ervaar je waar jouw persoonlijke knelpunten zitten. Vervolgens krijg je handvatten om deze knelpunten aan te pakken.

Duur

1 dag

Prijs

€ 440,– per persoon, 0% BTW en inclusief verzorging

Vocht- en schimmelproblematiek | 4 oktober

Klachten over schimmels en vocht. Ligt het aan het gedrag van de bewoner of heeft het misschien toch een bouwtechnische oorzaak? Heb ik er een oplossing voor of moet de bewoner er wat aan doen?

Doelgroep

Opzichters, technisch beheerders, verhuurmakelaars en vaklieden die in de woning te maken hebben met vocht en schimmelproblematiek en die in staat moeten zijn om oorzaken van de problematiek vast te kunnen stellen en eventueel op te (laten) lossen.

Resultaten

  • Je herkent vocht- en schimmelproblematiek
  • Je ziet en herkent bouwtechnische oorzaken van vocht en schimmels
  • Je herkent oorzaken van vocht en schimmel door foutief gebruik van de woning
  • Je kent verschillende mogelijkheden om vocht en schimmel problemen op te lossen
  • Je weet hoe je bewoners kunt motiveren tot ander ventilatiegedrag

Programma

  • Herkennen van en oriënteren op vocht- en schimmelproblematiek. Wat is het wel en wat is het niet?
  • Bouwtechnische oorzaken
  • Oorzaken door (foutief) gebruik van de woning
  • Communiceren met bewoners over vocht- en schimmelproblematiek

Werkwijze

De training is zeer praktisch. De trainer werkt regelmatig in en om de woning met de oorzaken en gevolgen van vocht- en schimmelproblematiek en de oplossing daarvan.
Aan de hand van tekeningen, foto’s en filmpjes uit zijn praktijk legt de trainer de theorie uit. In oefeningen leer je de oorzaken te benoemen en oplossingsmogelijkheden te herkennen. Ter voorbereiding op de training maak je zelf ook een aantal foto’s van vermoedelijke vocht- en schimmelproblemen. Ook deze bespreken we tijdens de training.

Duur

1 dag

Locatie

Wanneer je met 2 of meer deelnemers inschrijft, organiseren wij de training bij jou in de buurt.

Prijs

€302,50 per persoon, 0% BTW en inclusief verzorging

Workshop gesprekstechniek a la carte 1 dag: | 31 oktober 2017

Die meneer die van de hak op de tak springt. Of die mevrouw die eerst het wel en wee van de kleinkinderen met je wilt bespreken voordat ze tot de kern van haar vraag komt. Wie kent ze niet? Valt er met zulke klanten wel een effectief gesprek te voeren? En zo ja, hoe doe je dat dan? En dan die collega die altijd de leuke klusjes voor je neus wegkaapt en de vervelende klussen voor jou laat liggen. Hoe ga je daar een gesprek over voeren zonder onmiddellijk in een vervelende sfeer terecht te komen?

Doelgroep

Je wilt feedback op de door jouw gehanteerde gespreksstijl en je communicatieve vaardigheden. Je vindt het leuk de hele dag je gespreksvaardigheden te trainen in een kleine groep samen met een acteur en je wilt je eigen gespreksonderwerpen inbrengen.

Resultaten

  • Je hebt inzicht in de effectiviteit van je communicatie
  • Je hebt een aantal verbeterpunten waarmee je het resultaat van je gesprekken en de sfeer kunt verbeteren

Programma

  • Doelgerichte gespreksvoering
  • Leidinggeven aan een gesprek
  • Structuur aanbrengen in een gesprek
  • Gespreksvaardigheden: luisteren, samenvatten, vragen stellen en doorvragen
  • Omgaan met emoties van je gesprekspartner

De invulling van het programma wordt bepaald door de praktijksituaties die de deelnemers van te voren aandragen.

Werkwijze

Communiceren leer je door te doen. Daarom trainen en oefenen we jouw gesprekken. Voorafgaand aan de training draag jij minimaal 1 praktijksituatie aan. Om jouw praktijk zo dicht mogelijk te naderen, maken we de gehele dag gebruik van een trainingsacteur. Het meest interessant is natuurlijk om te kijken naar gesprekken en klantencontacten die jij ervaart als lastig of uitdagend. Na de training heb jij inzicht in hoe jij ook deze gesprekken met meer gemak, plezier en resultaat kunt voeren. Je krijgt maatwerk suggesties voor een effectievere communicatie en gelegenheid om daarmee te oefenen.

Duur

1 dag

Prijs

€ 544,50 per persoon, 0% BTW en inclusief verzorging

Zakelijk schrijven 2 dagen: |16 en 30 november 2017

Als de tekst er maar eenmaal staat, dan is het een kwestie van knippen, plakken en schuiven met tekst. Maar om te beginnen… Ook zo’n moeite om uw boodschap duidelijk, bondig en overtuigend op papier te krijgen?

In deze training leer je dat de voorbereiding echt het halve werk is!

Doelgroep

Iedereen die binnen zijn functie regelmatig zakelijke teksten schrijft.

Resultaten

  • Je hebt minder tijd nodig om teksten te schrijven
  • Je schrijft makkelijker en met meer plezier
  • Je formuleert je boodschap helder en weet deze overtuigend te onderbouwen
  • Je brengt slecht nieuws en handelt klachten schriftelijk af met behoud van de klantrelatie

Programma

  • Voorbereiding op het schrijven: hoe maak je iedere brief persoonlijk?
  • Doelgericht schrijven
  • Uitgaan van de lezer: hoe zorg je ervoor dat je tekst gelezen en begrepen wordt?
  • Formuleren van een korte, duidelijke en eenduidige boodschap
  • Tekstopbouw en structuur aanbrengen
  • Presentatie van je tekst: straalt je tekst uit wat je inhoudelijk wilt zeggen?
  • Slecht nieuws brengen op papier
  • Klachten afhandelen

Werkwijze

Je leert schrijven volgens een gestructureerde methode waarin de voorbereidende fase een essentiële rol speelt. Door methodisch te schrijven, schrijf je teksten makkelijker en in minder tijd. Voorafgaand aan deze training mail je zelfgeschreven teksten aan de trainer. Deze verwerkt de teksten in de schrijfopdrachten en analyseoefeningen. Door met je eigen teksten en die van de andere deelnemers te werken, ontwikkel je op praktische wijze je schrijfvaardigheden.

Duur

2 dagen

Prijs

€ 880,– per persoon, 0% BTW en inclusief verzorging