Het blijven ontwikkelen en optimaliseren van een bedrijf en haar medewerkers is de basis voor groei en zeker ook continuïteit. Hoe kan je dit op een efficiënte manier doen? Een interne bedrijfstraining is zeer geschikt voor organisaties die op zoek zijn naar een zelf samengestelde cursus op locatie.
Wat is een interne bedrijfstraining?
Misschien vraag jij jezelf nu af wat een interne bedrijfstraining precies inhoudt. Dit snappen wij maar al te goed! Want wat is een interne bedrijfstraining? Je kunt van een interne bedrijfstraining spreken wanneer bedrijven of organisaties trainingen organiseren met een programma op maat en een eigen locatie. Een goede bedrijfstraining kenmerkt zich door een programma op maat met eigen trainingsdoelen. In bedrijfstraining kan ook spraken zijn van coaching. Het gaat dan om zelf samengestelde cursussen die voornamelijk ingaan op een specifieke bedrijfsproblematiek. Om het uiterste uit een interne bedrijfstraining te halen worden de wensen en behoeften van de organisatie van tevoren besproken. Waar staat het bedrijf voor? Wat dienen de deelnemers te leren? Wat is het budget? Allerlei vragen die besproken moeten worden om het maximale uit een interne bedrijfstraining te halen.
Leerdoelen opstellen
Om daadwerkelijk het meeste uit een interne bedrijfstraining te halen dien je allereerst efficiënte leerdoelen op te stellen. Het is hierbij belangrijk dat de leerdoelen goed aansluiten bij de huidige bedrijfsdoelen. Is een training leren omgaan met agressie iets wat aansluit bij de huidige bedrijfsdoelen of meer creatief denken en doen? Maar hoe kun je leerdoelen vaststellen? Je zou bijvoorbeeld kunnen kijken naar de huidige bedrijfsvoering, waar het bedrijf momenteel tegenaan loopt en hoe het zit met de concurrentie op de markt het niveau van de serviceverlening of de tevredenheid van de medewerkers. Als iedere deelnemer een aantal doelen bedenkt kan dit meegenomen worden tijdens de interne bedrijfstraining.
Medewerkers enthousiasmeren
Waarschijnlijk herkent iedereen zich in het feit dat als iemand enthousiast over iets verteld, je er automatisch nog meer zin in hebt. Dit geldt ook voor een interne bedrijfstraining. Zodra jij de medewerkers van tevoren goed voorbereid met een presentatie over wat komen gaat, maar vooral wat ze eruit gaan halen, zal je merken dat zij een stuk enthousiaster de training ingaan. Maak duidelijk wat je gaat doen, wat je wilt bereiken. En welke positieve bijdrage het lever taan het team. Uiteindelijk is een interne bedrijfstraining ervoor om iedereen op een positieve manier verder te helpen in het bedrijfsleven.
Optimale betrokkenheid
Ben je van plan om een interne bedrijfstraining te organiseren? Zorg er dan voor dat je in een vroegtijdig stadium zowel het management als de medewerkers bij dit proces betrekt. Zonder akkoord van het management kun je überhaupt geen interne bedrijfstraining organiseren. Je kan het management erbij betrekken door bijvoorbeeld het idee enthousiast te presenteren. Tevens zou je het idee kunnen presenteren aan de medewerkers. Als je een akkoord hebt van het management, maar niemand van de medewerkers wil meedoen kan de interne bedrijfstraining alsnog niet plaatsvinden. Zorg er dus goed voor dat iedereen erbij betrokken wordt