Het leuke aan leidinggeven is dat je mensen succesvol en met plezier kunt laten werken. Als leidinggevende draag je bij aan goede werkomstandigheden en optimaliseer je de werksituatie. Je kunt mensen ondersteunen in het realiseren van hun persoonlijke en organisatorische doelstellingen. Samen met hen stel je de te bereiken resultaten vast en in tussentijdse gesprekken monitor je de vooruitgang en ontwikkeling. Wanneer nodig ben je het luisterend oor.
Wanneer je dit boven een advertentietekst van een vacature leest, wil iedere leidinggevende hier aan voldoen. Medewerkers tekenen ook voor zulke leidinggevenden. Toch gebeurt er ergens iets tussen theorie en praktijk waardoor dit ideaalbeeld slechts beperkt wordt bereikt.
Leidinggevenden komen medewerkers tegen die een andere kant op willen, alleen maar voor de gezelligheid op het werk lijken te komen, die regelmatig privé boven de zaak stellen, of hun werk niet af hebben, geen initiatief nemen, die je alles voor moet zeggen, ongeïnteresseerd lijken, niet tegen verandering kunnen.
Medewerkers, op hun beurt, klagen over leidinggevenden die niet luisteren, die hun zin doordrijven, die voortdurend controleren, geen vertrouwen hebben, geen oog hebben voor de menselijke maat, steeds maar veranderen, onduidelijk zijn in wat ze willen, weinig warmte uitstralen, alleen maar zeggen wat fout gaat, nooit complimenten geven en alleen maar naar het eindresultaat kijken.
Lukt goed leidinggeven alleen maar als je een duizendpoot bent, van nature charismatisch en een ijzeren wil en discipline hebt of kan je de juiste stijl van leidinggeven leren en je vaardigheden trainen en aangename gesprekken voeren.
Hoe denk jij eigenlijk over leidinggeven? Reageer op de blog of schrijf je in voor de training op 6 maart te Lelystad.